Колите на 2003 Иван Тенчев |
Започналият тържествено на 13 юни Автомобилен салон в София се очертава като най-силния в неговата 13-годишната история.
За първи път в залите на изложбения център на “Цариградско шосе“ № 147 могат да се видят поне 50 автомобилни топпремиери. Общо моделите са над 250, което е рекордно постижение.
За трети път нашето шоу е включено в календара на Международната организация на автомобилните конструктори OICA, но за първи път председателят на организационния комитет на автоизложенията Рудолф Юзер бе очакван гост у нас.
Софийският салон, разположен на обща площ 11 510 кв. м, наистина заприличва вече на изложенията от веригата на ОICA във Франкфурт, Париж или Женева и се отделя от имиджа си на “коледен базар“. Големите световни производители все по-активно сами изграждат щандовете си у нас и това особено личи при фирми като “Опел“, ПСА, “Даймлер-Крайслер“ и тази година особено при “Фолксваген“, чиято експозиция е наистина забележителна.
Това, разбира се, е крайно недостатъчно за привличане вниманието на българския ценител. Нашенецът отдавна свикна с примамливите награди, томболи и забавления от предишните години, затова организаторите са се погрижили те отново да не липсват.
Между посетителите ще бъдат разиграни два автомобила, мотопеди, билети до Венеция и Гран при на Унгария във Формула 1, карти за “Софияленд“ и какво ли още не.
В изложението участват общо 70 фирми, като освен автомобилите има и традиционните щандове за аксесоари, козметика и т. н.
В дните между 14 и 22 юни организаторите очакват 65 000 посетители, но според експертите тази цифра ще бъде надхвърлена. Цените на билетите се запазват - 6 лв. за възрастни.
Топ-премиерата BMW 5
Новата пета серия на BMW се очаква като най-голямата премиера на нашия салон. Поредното поколение баварски модели бе показано засега само на част от европейските журналисти, а широката публика ще види колата у нас дори преди самата официална премиера, която ще се състои на салона във Франкфурт през септември. |
Alfa Romeo 156 JTS 2002
Обзаведен за първи път с бензинов двигател с директно впръскване, моделът 156, версия 2002, е снабден сега със специфичната горивна система JTS (Jet Thrust Stoichometric). Чрез нея горивото се впръсква директно в камерата. Двигателят е с работен обем 2.0 л и максимална мощност 165 к. с. Това е най-високата литрова мощност сред бензиновите двигатели с директно впръскване - 82 к.с./л. Активната безопасност се осигурява от VDC - електронна система за динамичен контрол. Новата Alfa 156 е снабдена с двузонов климатроник и датчик за замърсеност на въздуха (Air Quality Sensor), който автоматично активира рециркулацията на въздуха в купето при пътуване в тунели и при натоварен трафик.
Audi А3
Първият вариант на компактния хечбек с 3 врати и разположен напречно отпред двигател, който задвижва предните колела, дебютира през юни 1996 г. После получи силни турбодвигатели 1.8 Т - 150 или 180 к. с., както и опции със задвижване на четирите колела и комби.
И ето, че тази пролет в Женева бе показан основно модернизираният вариант. Той ще бъде една от топпремиерите в София. От стария автомобил са останали само името и концепцията. Така че спокойно може да се говори за изцяло нов модел, който стартира с основни двигатели 1.6 л (102 к. с.), 2.0 (150), 1.9TDI (105).
BMW Серия 5
Пето поколение на моделното семейство ще грее в София с новия си дизайн и решения като уникалната система за управление например.
В края на лятото в Европа колата ще стартира във версии 520i (2.2 л, 170 к. с.), 530i (3.0 л, 231 к. с.) и 530d (турбодизел с максимални 218 к. с.).
През октомври към тази елитна компания ще се присъединят 525i (2.5 л, 192 к. с.) и 545i (4.4 л, 333 к. с.), а догодина на сцената ще излязат новите М5, както и комбито, което по стара традиция в BMW получава името Touring.
13 ГОДИНИ ВЪЗХОД
Първият автосалон беше в НДК Историята на автомобилното изложение в София започва точно преди 13 години. Първият Автомобилен салон у нас се провежда в НДК. Организатор на събитието е доайенът в автомобилната ни журналистика Андрей Кожухаров. |
Chrysler Sebring Sedan/Cabriolet
Наследник на Stratus, на Стария континент този модел се появи след женевския салон през 2000 г., а тази пролет беше показан и негов фейслифт, който засяга както външността и интериора, така и "техническата анатомия" и на двата варианта. В София би трябвало да го видим с два бензинови, редови, 4-цилиндрови двигатели (2.0, 16V/141 к. с. и 2.4, 16V/152 к. с.) или пък с 2.7-литров, V-образен, 6-цилиндров агрегат с максимална мощност 203 к. с.
Dacia Solenza
Solenza е първият автомобил от комплексната програма за обновяване на гамата на марката, която вече е част от групата Renault. Моделът, който ще видим у нас, е с бензинов двигател 1.4 л. Смесеният разход на гориво е около 6.7 л/100 км. Автомобилът ще се предлага на изключително конкурентна цена.
Ford StreetKaПървият роудстър на Ford Europe ще дебютира у нас.
Това е модел с вдъхновяващ дизайн и неподражаем стил отвън и вътре.
Задвижва се от 1.6-литров бензинов двигател с мощност 95 к. с.
За първи път светът го видя като концепция през 2000 г. в Торино. Година по-късно започна и разработката на производството му.
Honda Accord
Посетителите на изложението в Париж през септември миналата година станаха свидетели на замяната на Honda Accord с поредното седмо поколение на този модел. Японците ясно отговориха на очакванията на почитателите си по отношение на спортния нрав и високото ниво на безопасност, а този път наблегнаха и на комфорта.
Всички модификации са екипирани с двузонен климатик, задните седалки могат да се сгъват в съотношение 60:40. Двигателите са два - 2.0- и 2.4-литрови бензинови с обичаната от Honda система i-VTEC, която осигурява уникален баланс между мощност и въртящ момент.
SEAT Cordoba
Пазарният дебют на новата Cordoba се състоя малко преди Коледа в Испания. Колата вече дойде и у нас. Спортната лимузина с 4 врати има обща база с популярната "Ибиса" и близък модерен дизайн, но предлага по-голям багажник. Моделът се предлага с 3 бензинови двигателя и 2 дизелови. Най-мощната и бърза версия е 1.9-литровият турбодизел с мощност 130 к. с.
Renault Megane II
След световната си премиера в края на миналата година в Париж, Megane II бе обявен за автомобил на годината за Европа. Освен това той е единствената кола в своя клас, оценена с максималните 5 звезди за пасивна безопасност от Euro NCAP. С изключително модерния си и дори авангарден дизайн той продължава линията на Vel Satis. На пътниците се предоставя максимален комфорт, осигурен от достатъчно пространство и множество ниши. Традиционният ключ на запалването е заменен с карта. Автомобилът се предлага с два бензинови двигателя - 1.6 л/95 к.с. и 2.0 л/140 к.с., както и с дизеловия 1.5 л/82 к.с. и турбодизела с Common Rail 1.9 dCi/120 к.с., който е с 6-степенна механична предавателна кутия.
131 000 стари автомобила
“Автомобилният бранш в България продължава да е силно деформиран“, меко се изразява шефът на Съюза на вносителите Стефан Хаджиниколов. |
“Пежо“ е най-продаваната нова кола в България
Официалният вносител на “Пежо“ у нас “София Франс Ауто“ продължава да е №1 на българския пазар. За първите 5 месеца на годината са били продадени 1068 автомобила на френската марка, с които представителите им държат 18.22% от пазара. Това е незначително свит дял - с 0.6% - в сравнение с миналата есен, но затова пък общият пазар у нас от януари до май се е покачил с цели 10.7% до 5863 автомобила, така че продажбите са по-големи.
На второ място по продажби у нас продължава да бъде вносителят на другия производител в групата ПСА. “Автомотор Корпорация“, чиято основна марка е “Ситроен“, са продали 550 автомобила и държат 9.83% от пазара.
Френската хегемония е разчупена от началото на годината, защото “Про Мобил“ и “Рено“ са изместени от третото място. Бронзов медалист е “Мото-Пфое“ с “Форд“, а след тях са “ТМ Ауто“ и “Тойота“.
Резултатите отново потвърждават няколко много важни параметъра, които определят позициите и на вече обиграните български вносители.
В основата на успеха, разбира се, е добрата работа на самата фирма, доброто обслужване на клиента, наличието вече на много добри сервизни центрове. Не случайно “София Франс Ауто“ планира изграждането на още центрове. Естествено от особено значение са лизинговите схеми, които са все по-гъвкави и добри, но в много голяма степен успехът зависи и от моделите, които производителят предоставя. Групата ПСА прави в момента едни от добрите модели в Европа и те се продават добре навсякъде. “Мото-Пфое“ например, които бяха на върха, имаха известен спад, но новите варианти и двигатели на “Фиеста“, “Мондео“, “Фокус“ подобриха позициите. Идването на модели тип “баничарки“ като “Конект“ също помага. С модели като наистина изключителния нов “Авенсис“, пък и с новия си център “Тойота“ също логично привлича все повече клиенти.
“Рено“ може и да загуби позиции, но идването на новите “Меган“, “Вел Сатис“ и т. н., които са представени на 13-ия автосалон, отново ще им даде тласък.
С две думи - и в това отношение българският пазар се нормализира. От етапа, в който единствено важни бяха цената и наличният в момента набор от коли, се преминава постепенно към прецизиране на избора на марка, модел, сервиз и схема на обслужване и заплащане.
Един от вносителите с най-голям ръст в продажбите е “Стар Моторс“ например, които предлагат японската “Мазда“ в цял пакет с други услуги.
Колите на старо -
между авторай и автогол
"Хората започват да оглеждат скъпите коли, а се спират на цена около 3 хиляди", твърди Петър |
Погледнат отгоре, горублянският базар за стари автомобили в покрайнините на София удивително прилича на сергия. Или по-скоро на щайга с плодове, от която трудно можеш да отсееш наистина качествената стока. Всичко изглежда привлекателно и апетитно като на автосалон. Всъщност възможно ли е огромен лъскав десетгодишен “Мерцедес“ да не изглежда атрактивно - особено когато цената му е малко под 6 хиляди лева...
“Българинът допуска да бъде лъган, да се самозаблуждава“, обяснява Петър. Той работи в една от малкото автокъщи в Горубляне - просто защото по-голямата част от автомобилите за продан са на дребни автоджамбази. “Известно е, че около 80 процента от километражите са превъртени - хората го знаят, но искат да се похвалят през съседа - че, видиш ли, пред блока има БМВ на 145 хиляди километра, което е най-използваната цифра.“
Петър говори за бизнеса си отегчено, дори с известна доза досада. Напоследък продажбите въобще не вървели - с всяка изминала година положението се влошавало. Затова в момента главната задача на Петър е да върви с маркер между автомобилите и да задрасква старите цени. Естествено новите са по-ниски. Самият той има три лични коли на паркинга. “Българинът купува на цена три хиляди и над 15. Няма средна класа“, заявява дилърът. дори за опитен търговец е трудно да познае кой какво иска. Просто защото повечето посетители се въртят около луксозните автомобили, а се спират на евтините. Специално в неговата автокъща всичко се доставя от Германия и Австрия. Затова и печалбата е по-малка - от кола на стойност 5 хиляди чисто се вземат 500 лева.
По материали от вестник "Тема", 2003 г.
Предай за скрап сега! Изкарай пари за мо...
Great Wall Motor Co. и Chery Automobile ...